donderdag 8 december 2011

aantal affiches uit 1960





2000-2011




In de laatste 11 jaar zijn er natuurlijk miljoenen affiches gemaakt maar ik heb er een paar leuke uitgezocht die ik mooi vind en waar leuk wordt omgegaan met de typografie en kleurgebruik.

affiches uit de 90's

Bij deze affiches kun je duidelijk zien dat er meer over de typografie wordt nagedacht. vooral het tweede affiche is mooi daar zijn wel 5 verschillende typo's gebruikt. ook de bovenste van de 90's is mooi met dat gezicht verwerkt in de 0 van de 90.


100 beste affiches

100 Best Posters Show from Germany, Austria and Switzerland.Design by Fons Hickmann.

woensdag 7 december 2011

politieke partijen affiches uit 1990

Deze affiches van 4 politieke partijen lijken nog erg op die van nu. ze zijn eigenlijk praktisch hetzelfde, maar dat komt denk ik omdat dit hun huisstijl is en het de bedoeling is dat dat hetzelfde blijft? nou ja je ziet in ieder geval dat het simpel is maar toch duidelijk. de kleuren blijven in je hoofd zitten en als je bepaalde kleuren bij een partij moet kiezen dan haal je de blauw, wit en oranje voor de VVD er zo uit. Het zwart, wit en groen voor de D66 en het wit en groen voor het CDA. herkenbare en complementaire kleuren die goed gekozen zijn en die je niet vergeet.





affiches 1980

Deze affiches komen uit de jaren 80. Alles wordt wat gedetailleerder dan voorheen. meer kleur en vooral veel verschil in typografie. kijk naar het affiche van Paradiso, echt heel erg mooi. Heel simpel alleen door de typografie spreekt dit affiche. De vogel die er tussendoor rent had er niet eens bij gehoeven. De tekst spreekt duidelijke taal en trekt de aandacht al. die complementaire kleuren op elkaar. Heel erg mooi! Ook het affiche van Pinkpop is erg verandert qua stijl. Er is een echte foto gebruikt en alle lijnen zijn strak.



Affiches 1970

Hier is wel een hele grote verandering te zien in de affiches. je ziet nu zelfs al geënsceneerde affiches zoals die van The Rolling Stones hieronder. deze affiches zijn veel moderner. ook zie je veranderingen in de typografie. meer verschillende lettertypes op een poster. ook is de typografie wat opvallender geworden.





affiches 1960

Deze affiches komen uit de jaren 60. Je ziet dat deze affiches al veel moderner worden maar nog steeds eenvoudig zijn. nog steeds wordt er met de typografie niet heel erg veel bijzonders gedaan. Alles is een beetje hetzelfde. het ene letterype wat boller dan de ander.




Coca Cola

Coca cola reclames zijn denk ik een van de beroemdste reclames ooit gemaakt. en nog steeds actueel. Coca Cola is de meest gedronken en bekendste frisdrank in de wereld. en heeft dus ook heel erg veel affiches over de hele wereld in alle talen verspreid in de afgelopen eeuw. ik heb er hier 5 van uitgekozen die ik mooi vind. ook hier net als bij de sigaretten worden alleen maar dames afgebeeld. er worden mooie dames afgebeeld en zonnige kleuren gebruikt zodat je trek krijgt in een glaasje Coca Cola. de typografie is niet zo bijzonder omdat het logo moet opvallen.



sigaretten reclame rond de jaren 50

Hele mooie reclames. je ziet vooral mooie vrouwen op de affiches die roken. Er wordt daarom denk ik ook een sierlijke typografie gebruikt. tegenwoordig mogen er geen reclames meer gemaakt worden voor sigaretten maar als dat nog wel mocht dan waren ze waarschijnlijk half niet zo mooi meer als deze.


affiches uit de 2e wereldoorlog

De typografie die bij deze affiches gebruikt wordt is uitsluitend noodzakelijk. geen poespas alleen het hoognodige.




De eeuwige Jood

In oktober 1941 ging de film "De Eeuwige Jood" in première. In deze antisemitische "documentaire" werden joden vergeleken met ratten die uitgeroeid moesten worden. Het bijbehorende affiche -dat een dieptepunt in de Duitse propaganda genoemd kan worden - was in het geheim vervaardigd door de ook na de oorlog populaire tekenaar Hans Borrebach.

Om de impact van het affiche te meten huurde het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten een enquêtebureau in, dat met de volgende bevindingen kwam.

"In het algemeen, zelfs onder vele N.S.B.-ers, werkt dit affiche irriterend. Het biljet dat ten doel had het bezoek aan de film te stimuleren, heeft zijn doel voorbijgeschoten. Hoewel zeer zeker bij velen, die de affiche zagen, de verschrikkelijke hier in Nederland niet bekende jodentronie in het onderbewustzijn is blijven hangen en zoodoende indirect als antisemitische propaganda toch eenig succes heeft, kan worden vastgesteld, dat deze affiche niet tot bezoek der film heeft bijgedragen."



Uncle Sam

Uncle Sam is de personificatie voor de Verenigde staten van Amerika stammend uit de tijd van de oorlog van 1812. Uncle Sam zou gebaseerd zijn op Uncle Samuel Wilson, een vleesdistributeur die vaten vlees leverde voor het leger met daarop de letters U Sgestempeld. In 1961 nam het Amerikaanse congres een resolutie aan die Samuel Wilson officieel erkende als bron voor Uncle Sam.

Uncle Sam wordt vaak afgebeeld als een man met kleding in de Amerikaanse kleuren rood, wit en blauw en met een hoed met sterren zoals die ook op de vlag van de Verenigde Staten voorkomen. De personificatie wordt gebruikt in spotprenten en cartoons wanneer een representatief symbool voor de VS nodig is. Ook de overheid gebruikt Uncle Sam voor propagandadoeleinden. Zo was in de Eerste Wereldoorlog een bekend geworden poster in gebruik waar Uncle Sam naar de lezer wijst met het bijschrift: "I Want You, for US Army". Het doel was om vrijwilligers voor de strijdkrachten te werven.

Uncle Sam is thans een van de meest gebruikte symbolen voor de VS.